PRESERVEM EL MARESME (PLA D’HOMOGENEÏTZACIÓ A LES VIES DE PEATGE)

LA COORDINADORA PRESERVEM EL MARESME DEMANA AL GOVERN CATALÀ I ALS AJUNTAMENTS MARESMENCS QUE LA REPRESENTEN EL COMPLIMENT DEL COMPROMÍS ELECTORAL D’ACTUAR EN CONSENS AMB LA SOCIETAT CIVIL DEL TERRITORI, EN LA RECERCA DE UN PLA DE MOBILITAT DE FUTUR, AVANÇAT I SOSTENIBLE, QUE RESPONGUI ALS GREUGES HISTÒRICS DE LA COMARCA I A LA VOLUNTAT DE PARTICIPACIÓ DE LA POBLACIÓ EN LA SEVA PLANIFICACIÓ.

Nova sorpresa davant l’anunci de la Generalitat de Catalunya aquest mes d’octubre quant al PLA D’HOMOGENEÏTZACIÓ A LES VIES DE PEATGE, amb inversions en l’autopista d’El Maresme per valor de 100 milions d’euros durant el període 2014-17, sense el consens amb Coordinadora Preservem El Maresme. Una vegada més, se’ns genera la incertesa que aquestes inversions siguin realment per a la millora de la mobilitat a la comarca i es tirin endavant de forma respectuosa amb el territori i els veïns afectats. Desconeixem els detalls del nou Pla però observem que, mentre no hi ha diners per al manteniment ni les inversions inajornables del Tren Orbital ni les del transport públic metropolità i local, sí que n’hi ha per fer més autopistes. Ens temem, per exemple, que la millora dels accessos a Mataró Oest comporti un augment del trànsit de l’autopista, traslladant-lo al nou carril lateral que és pretén fer a la Ronda de Mataró i a la trama urbana propera, de manera que, en el futur, s’agreugi el problema dels accessos a la ciutat.

Preservem El Maresme informa els maresmencs que, des de l’anunci de la construcció dels laterals de l’autopista al Maresme -les mal anomenades Rondes de Mataró i d’El Baix Maresme, i fins a la seva aturada el juny de 2011, passades les eleccions municipals, vam treballar i establir una línia de comunicació amb la Conselleria de Territori i  Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, El Consell Comarcal d’El Maresme i l’Ajuntament de Mataró.

Aleshores, ja vam presentar propostes de solucions als problemes de mobilitat i vam elaborar un document guia per a la redacció  d’un nou Pla Director de Mobilitat per a la comarca, en la mateixa línia que els plans i documents d’infraestructures, de mobilitat i de sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya que defineixen amb claredat el requeriment de planificació prèvia, coherència urbanística en les infraestructures, priorització del transport col·lectiu i l’objectiu del canvi modal, amb un transport públic de qualitat.

L’anterior Secretari de Mobilitat, Damià Calvet, el Consell Comarcal d’El Maresme i l’Alcalde de Mataró, el Joan Mora, es van comprometre a mantenir una estreta relació i comunicació per tal de valorar i treballar conjuntament les propostes fetes des de la nostra Comissió Tècnica en tots els assumptes relacionats amb la mobilitat a El Maresme i, molt especialment, en aquells aspectes referents a l’autopista i als peatges, greuge sagnant històric a El Maresme. En la mateixa línia, amb el compromís d’invertir com a mínim els 400 milions d’euros previstos per a la construcció dels laterals en la mobilitat a El Maresme, així com de posar fi a la concessió de l’autopista d’El Maresme, com a màxim, coincidint amb l’expiració de l’acord vigent, l’any 2021.

És per això que demanem públicament, abans que s’aprovin definitivament les mesures anunciades en aquest Pla:

1.      Una reunió d’aquesta Coordinadora amb el Conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila.

2.       Que Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Mataró reprenguin els diàlegs amb aquesta Coordinadora per seguir tractant conjuntament el Full de Ruta de la Mobilitat a El Maresme i que es responguin les sol·licituds de reunions fetes per aquesta Coordinadora davant de l’anunci, ara en fa un mes, i que no han tingut resposta.

3.      Informació i transparència per avaluar el dèficit actual i històric d’inversions que pateix la comarca en relació als recursos que genera i, molt especialment, a saber quina part dels  beneficis que generen les barreres dels peatges retornen en forma d’inversions a la comarca.

4.       Que el Govern de la Generalitat involucri el territori -els alcaldes i la ciutadania, en l’elaboració dels convenis i acords d’obres amb les empreses concessionàries de les autopistes i que es publiquin els compromisos vigents.

La Coordinadora Preservem El Maresme és una coordinadora oberta al conjunt de la ciutadania i compta amb el suport a la seva crida de 87 entitats de la comarca i de centenars de persones de tots els àmbits de la societat civil, conscients de la importància que representa la mobilitat i compromeses amb el futur de la terra que els acull. Així, vol exercir el dret democràtic de participar en la presa de decisions juntament amb els seus representants per obtenir el millor per al territori i els seus ciutadans i està disposada a informar, mobilitzar-se i tornar a dur a terme totes les accions que siguin necessàries en cas que els governants no compleixin els compromisos electorals adquirits amb la ciutadania. 

Mapa de la encuesta