ACTA REUNIÓ SETEMBRE

S’aprova l’acta de la reunió anterior.

En primer lloc es dóna la benvinguda per part de l’alcalde després del període de vacances.

Presentació del nou equip de govern

S’explica el pacte de govern entre Junts per Premià i PSC amb el que s’amplia el govern i s’incorporen 3 regidors nous.

David Gutiérrez explica que s’ha passat a un nou govern bicolor amb una suma de sensibilitats, amb ganes de representar més gent i amb més consens. Ja es va compartir govern a l’anterior mandat. Amb un clar objectiu de servir al conjunt dels ciutadans i amb una clara voluntat que les associacions de veïns siguin interlocutores referents i amb les seves demandes i propostes que son per defensar i entomar. També es vol que serveixi per canviar les dinàmiques i poder arribar a grans consensos.

A nivell de responsabilitats s’explica que les funcions dels nous regidors són:

·  David Gutiérrez és el 1r tinent d’alcalde amb responsabilitats a Comerç, Empresa i Ocupació, Via Pública, Brigada Municipal, Parcs i Jardins i Litoral i Platges

·   Mª Luz Cánovas és la 3a tinent d’alcalde amb Recursos Humans i Esports. ·  Pilar Guardeño regidora de  Salut, Dona, Igualtat i Cooperació

Informació d’obres i aparcament

Premià de Dalt va aprovar fa 2-3 anys que la zona limítrof de Can Vilà amb Premià de Mar fos zona exclusiva de residents de Premià de Dalt. L’Ajuntament de Premià de Mar va demanar que no es realitzés ja que suposava un greuge pels veïns de Premià de Mar. En aquell moment no es va començar a aplicar, però fa uns mesos van començar a pintar el terra per tirar-ho endavant.

No es va arribar a acords. Els veïns de la zona van demanar una reunió amb l’Ajuntament i es va fer. Es va realitzar una nova reunió amb l’Ajuntament de Premià de Dalt i Premià de Mar i veïns dels dos municipis. La resposta va ser que no volien revertir la situació. Finalment des de l’Ajuntament es va aconseguir tenir un cens de places disponibles i de vehicles empadronats per mirar d’establir un sistema d’aparcament conjunt.

Ara, el govern treballa en 4 fronts:

-      Plaça Santa Maria: es traslladaran els gronxadors i es guanyaran 20 places d’aparcament fins a l’església. Si l’església realitza algun acte, aquell dia concret es reservarà per l’acte però la resta del temps seran aparcaments.

-      Zona del pavelló: s’ha estudiat poder posar els cotxes en bateria però per amplada del carrer no és possible. Es traurà l’aparcament de bicicletes i es podrà aparcar  la nit en l’espai del bus.

-      Triangle de la rotonda: es trauran les canyes a la banda de dalt on hi ha el semàfor, de manera que s’habilitaran unes 20 places fins que acabin les obres que farà que aleshores hi hagi més places.

-      Horta de ponent: s’ha parlat amb el propietari, es una zona sota el CEIP Montserrat que es podrà triplicar l’aparcament respecte el que hi ha ara.

Aitor Sánchez pregunta sobre el que es va dir a la reunió de veïns del barri Santa Maria-Santa Anna Tió. L’Alcalde contesta que des de l’Ajuntament es va modificar l’ordenança i que per la part de l’ajuntament s’està d’acord amb el pagament del lloguer del parking de la Fontsana.

Fernando Izquierdo pregunta sobre el nombre de places que es guanyen i en Toni Subirà contesta que gairebé un centenar de places. Fernando Izquierdo exposa que no s’ha de perdre de vista la zona que quedarà de cul-de-sac una vegada feta la rotonda i Toni Subirà respon que es té en compte.

Fernando Izquierdo demana que hi hagi entesa entre els ajuntaments, intentar partir de zero i poder dialogar i arribar a consensos.

Carme Fontanet explica que la zona vermella del Gas és pels veïns de tot Premià de Mar i que si els veïns e Premià de Dalt volen aparcar a Premià de Mar també poden perquè hi ha espais: el descampat i la zona de la nova obertura de la Gran Via.

Aitor Sánchez explica que aquesta decisió de Premià de Dalt afecta més als barris limítrofs amb Premià de Dalt. Segons el que els expliquen a Premià de Dalt, han fet un estudi d’aparcaments i Premià de Mar té dèficit d’aparcaments i Premià de Dalt cobreix. Exposa que a Premià de Dalt han fet un nou aparcament al Sorli. L’Alcalde explica que a Premià de Mar han generat també places i que han exposat a Premià de Dalt propostes per revertir la situació com acords en la zona de la platja o de les zones d’estiu però que no accepten res.

Sebastià Guirao comenta que ha mirat que hi ha 1219 places de zona blava a Premià de Dalt. Fa una estimació que 400 poden quedar lliures a la nit. Creu que aquí és on es pot parlar amb Premià de Dalt ja que poden quedar places lliures i alhora no deixar aparcar a Premià de Mar.

Se seguirà intentant arribar a acords.

TEMES COMUNS DE LES ENTITATS

IBI

L’Alcalde explica que serà difícil mantenir-ho perquè per ajudar a alguns col·lectius que han patit durant la pandèmia s’han anul·lat algunes de les taxes. Alhora, els ingressos de l’estat seran inferiors cada any. I amb aquesta situació, s’han de mantenir el mateix nivell de serveis i personal.  Explica que el nostre municipi fa 10 anys que no puja l’IBI excepte dos exercicis que es va incrementar l’IPC. Està per sota d’altres municipis del Maresme. Segurament s’haurà de demanar un esforç.

Fernando Izquierdo exposa que hi ha molta gent que ha patit un ERTE, i hi ha desigualat amb la resta de la societat. L’Alcalde hi està d’acord i miraran com es farà. A més, hi haurà ajuts pel pagament de l’IBI on aquest any hi haurà una millora en les subvencions.

Atenció mèdica al CAP

Les entitats es pregunten sobre la no disponibilitat de visites mèdiques presencials. Des de l’ajuntament estem en contacte amb el CAP i ara és el protocol que tenen establert a nivell supramunicipal. S’està treballant i des de l’Ajuntament hem ofert espais municipals perquè hi hagi serveis que es puguin fer en el municipi (espai de lactància, espai d’educació maternal i la campanya de vacunació gripal). Pablo Velasco comenta que s’està començant a introduir la medicina telemàtica.

Mini deixalleries

Les entitats exposen la proposta, si hi ha possibilitat, d’anar instal·lant mini deixalleries que permeten reciclar material petit (piles, petites electrodomèstics, CDs). Toni Subirà respon que ho portaran a la Taula de sostenibilitat. Agafa el tema i ho tractaran. Ara s’està preparant una nova concessió de la recollida. S’ha d’augmentar molt més la recollida selectiva a Premià.

Altres

El tema de la ocupació d’habitatges es trasllada a les reunions de seguretat i convivència.

Fernando Izquierdo mostra preocupació respecte el Pla de barris, ja que s’està acabant el Pla de barris i preveia una millora no només en temes d’adaptació sinó també de convivència. Hi havia una part material i una part més personal i social.

Fernando Izquierdo pregunta com està la reunió que es va intentar realitzar a l’agost amb els veïns de l’explosió de la Gran Via. I pregunta si es pot fer alguna cosa per part de les associacions de veïns.

L’Alcalde explica la situació sense entrar en conflicte. Quan va haver l’explosió, l’Ajuntament va haver d’intervenir per seriós perill d’enfonsament (de l’edifici i dels confrontants), en aquell moment venia d’hores. Es va parlar amb la companyia d’assegurances i ells van dir que no tenien empreses que poguessin fer aquella feina de sustentar l’edifici. L’Ajuntament contracta una empresa  per fer l’estabilització de l’edifici per valor de 382.000 € i després va haver altres despeses per valor de 125.000 € d’ajuts, assessorament jurídic, permisos per obres, etc. La llei ens obliga que s’ha de recuperar, no la part social, però sí el que està cobert per l’assegurança i que és la consolidació de l’edifici. No es va voler fer res fins que estigués tothom a casa. Si no es fes la reclamació es podria incórrer en fets penals al ser diner públic. Des de fa 2 anys que estem parlant amb la companyia asseguradora, però aquesta no vol pagar el que va pagar l’Ajuntament. Estem intentant arribar a acords però la companyia diu que només pagarà 104.000 €. Estan ara les dues posicions allunyades. Ells al·leguen que s’ha pagat de més, però hi havia uns riscos d’enfonsament que s’havia de fer per part d’una empresa especialitzada. El que s’ha pagat ha estat certificat pels arquitectes municipals. A partir d’aquí si no es reclama, prescriu, és per això que s’ha hagut de fer ara. L’Alcalde personalment ha estat en contacte amb la presidenta de la comunitat per informar que legalment s’han de reclamar als veïns tot i que l’Ajuntament va intentar prèviament fórmules jurídiques per poder-ho fer directament. Es va voler tenir una reunió al mes de juliol amb els veïns però la comunitat ha decidit que no es vol reunir amb l’Ajuntament. Des de l’Ajuntament es té l’obligació d’intentar que es faci, i per tant cita el 3 d’agost a cada un dels veïns enviant una notificació i realitzant trucades, i els veïns ens diuen que no volen venir.

L’Alcalde diu que qui ha de pagar és la companyia d’assegurances i si aquests no hi estan d’acord haurà de ser el que digui un jutge.

Es comenta que els veïns han estat amb molt neguit durant aquests 4 anys i patint i no s’ha trobat cap solució, els veïns els ha ofès el titular de la noticia. Sebastià Guirao pregunta si l’empresa era l’adequada o no. Es diu que els veïns tiraran per la via judicial.

Es comenta sobre la opció d’algun tipus d’ajut pels veïns.

David Gutiérrez comenta que no es posa en dubte el treball de l’interventor municipal, el secretari o els arquitectes de l’Ajuntament que han donat fe que tot s’ha fet amb consistència tècnica i jurídica. Les assegurances s’han de fer responsables dels seu assegurats. El 16 de setembre no es van responsabilitzar dels seus assegurats i per això en aquell moment vam haver d’actuar de manera immediata. La pregunta que ens hem de fer és perquè l’assegurança no paga el que li toca?

L’Alcalde comenta respecte la manera de comunicar-ho al web, es va pensar molt i fins i tot es va valorar si havien de fer-ho, però el que es vol es que pagui la companyia d’assegurances.

Respecte el pla d’emergències que hi havia, es va actuar en el moment, i va venir tots els agents necessaris davant de l’emergència.

EL PALMAR

-   Respecte la pregunta de cada quan es revisa l’estat de les palmeres del Parc del Palmar, la revisió és anual i és de totes les palmeres del municipi. En casos on es detecten afectacions que no justifiquen una tala les revisions passen a ser periòdiques.

-       El canvi de sentit del carrer Torrent Castells encara no està previst, ni hi ha data.

-       Respecte a les rates, hi a menys queixes però encara hi ha. S’exposa que els tractaments es van fent de manera periòdica. Les pluges intenses que provoquen saturacions de clavegueram i col·lector provoquen una major presència de rosegadors i s’efectua aleshores tractaments extraordinaris. És el que ha passat en les últimes setmanes.

-      Males herbes estan mal cuidades, es farà un repàs, hi ha cert endarreriment amb la pandèmia. Es fa sense pesticides i és més laboriós.

-      Clavegueram: problemes davant del transformador, hi ha olors. En Toni Subirà explica que hi ha hagut tempestes molt variants, s’han fet neteges en el col·lector.

-      Brunzit del transformador: Diputació va fer proves i tot està dins de la normativa,

-      Neteja: les zones on els veïns han observat mancances es farà un seguiment i es detectarà qualsevol incidència.

AVECA

-      Respecte la vigilància a la platja es comenta que tant divendres com dissabte passat van haver controls policials.

-      La proposta de pressupost 2021 incorporarà la realització del projecte pel clavegueram de diferents carrers del casc antic que han quedat pendents.

-      Respecte a la sol·licitud de més vigilància als contenidors ja que es deixen les escombraries a terra, es realitzarà de nou una campanya per potenciar l’App Premià Actua. Es parlarà amb CESPA per activar una campanya d’informació en els contenidors.

LLEVANT

-      Es demana per part de l’entitat un panell informatiu tancat a la plaça de la Constitució. Es va col·locar un d’obert però sol·liciten un d’específic per l’entitat. Toni Subirà indica que ho revisaran.

-      Respecte la crema de contenidors es va muntar un pla especial de durada fins el 16 de setembre.

-      Respecte el repàs dels carrers, l’inicia una campanya d’asfalt, abans de finalitzar l’any.

-      El canvi de sentit de l’aparcament quatre mesos abans del que tocava es va realitzar per una obra major al carrer Sant Joan i s’evita així que els vehicles facin ziga-zaga.

-      S’ha fet repàs als senyals viaris i hi ha un pla de manteniment, amb revisions periòdiques i contacte amb medi ambient si és un tema de branques. Si hi ha alguna concreta ens ho podeu avançar per Premià Actua.

GAS

-      Cables elèctrics: S’explica el procediment amb ENDESA que està fent l’Ajuntament i pels casos concrets es queda que l’enginyer municipal quedarà amb Carme Fontanet per anar in situ a revisar-ho.

-      Es replantarà l’arbre que es va caure davant de la Fàbrica del Gas

-      Es traurà la paperera de l’stop del carrer Sant Mateu amb Av. Roma ja que té poca visibilitat.

-      Recordatori de la necessitat d’un local per l’entitat.

-      Zona vermella: la sensació que tenen els veïns és que la policia no passa. S’han posat 8 denúncies, consideren que és poc i que s’han d’aturar més al barri. Si s’aturen una estona els veïns tindran una sensació diferent.

TARTER-MARESME

-      Al voltant de molts carrers hi ha herbes que creixen. Ha crescut fullatge dels fossats dels arbres. S’està efectuant la retirada de les herbes, degut a la prohibició d’abocar qualsevol herbicida aquesta tasca és més laboriosa.

-      Sol·liciten replantar els arbres que es van podar l’any passat per estar malalts, alguns s’han talat i s’han tapat per exemple a Joan Prim. Toni Subirà comenta al respecte que s’està endreçant amb criteris tècnics i potser si danya un edifici es posen en altres llocs. Però sense cap reducció del nombre total de verd.

-      Respecte el descampat al costat de la plaça Maresme insisteixen i recorden sobre el seu mal estat. Pregunten si en relació a la Fàbrica de Pijames l’associació pot ajudar en alguna cosa. Toni Subirà explica que el propietari vol fer un edifici amb pisos de lloguer. Es preguntarà al tècnic si ha alguna cosa nova al respecte.

SANTA MARIA – SANTA ANNA TIÓ

-      Diferents aspectes sobre la mobilitat amb recordatori sobre el canvi de sentit dels carrers, el carrer Girona o posar bandes reductores. La policia ja va anar a mirar-s’ho però s’acorda que és millor anar amb el tècnic i un representant de l’entitat in situ. També es revisaran les bandes del Torrent Fontsana.

-      La obra del carrer Girona és prioritària, no es poden encara donar dates però és possible que es pugui tenir bones noticies aviat. Potser es pot posar una banda reductora a l’stop, cal revisar-ho in situ.

-      Manteniment de la Plaça de la República: es fa però hi havia molta vegetació, però es va fent. Es preguntarà als tècnics per la poda.

BANYERES-SOLIMAR-NOU PREMIÀ

-      Fernando Izquierdo agraeix l’esforç de descriure tots els temes i la feina de recopilar.

-      Limitador de velocitat: agraeix que ja està posat. Comenta que ja ha desaparegut la meitat, el tècnic esbrinarà que ha passat, però en tot cas es reposaran.

-      Neteja terreny solar triangular BV-5024, costat Mataró: aquest terreny està molt brut, i ara que l’ajuntament és el nou propietaris, que ja no es d’un particular, sol·liciten que es netegi i que, tot i que han de començar es obres, aquestes no han començat, per tant sol·liciten que es netegi ja que s’està convertint en un abocador de restes domèstics.

-      Solar situat a la part del darrer del costat muntanya del carrer Barri Banyeres: sol·liciten, pels mateixos motius que el solar anterior, la neteja d’aquest solar per on anirà el nou vial, s’ha llençat fins i tot una banyera, sembla un abocador.

-      Inundacions: hi ha una vorera que les plantes que hi ha fan de barrera i alhora els embornals estan bruts i s’acumula aigua. És una barrera natural que quan plou dificulta la sortida de l’aigua. S’ha de netejar de plantes.

-      Arbre caigut: durant les pluges de gener va caure un arbre que es va retirar però el mur segueix trencat. El mur és d’un particular i l’asseguradora ho pagarà per tant tema solucionat.

-      Respecte la pilona del Passatge Domènech i Muntaner s’ha trencat, s’explica que es va quedar amb els veïns que l’Ajuntament posava la pilona i els donava la clau però que el manteniment era a càrrec dels veïns. Els veïns demanen si des de l’Ajuntament els podem dir que costa per poder canviar-lo.

PREMIÀ CENTRE

-      Sol·licitud de papereres: sol·liciten la instal·lació de papereres al barri de Can Farrerons. Des de l’Ajuntament es revisarà la zona juntament amb l’empresa de neteja. Es revisaran ubicacions amb el plànol de la zona.

-      Plaça Dr. Ferran: hi ha una limitació del pas per part de les terrasses dels bars. Cada vegada posen més endavant els testos i a les cantonades pràcticament no es pot passar. L’ampliació de les terrasses és temporal per afavorir l’activitat després del tancament dels establiments durant el confinament. De totes maneres, es revisarà que compleixin la nova normativa. S’està sancionant.

-      Tancament Gran Via: no estan d’acord amb el tancament, veuen que els diumenges passa gent amb bicicleta però no caminant i moltes terrasses estan tancades. El tall ve donar per descongestionar els centres de les poblacions de trànsit i millorar la qualitat de l’aire.

 Pacte per a la reactivació social i econòmica

El 23 de setembre es portarà a aprovació la creació de la taula pel Pacte per la reactivació social i econòmica de Premià de Mar. David Gutiérrez explica com es vol articular aquest pacte. La taula estarà formada per 26 agents d’interès social pel municipi. Una d’aquestes persones és un representant de la COAV i proposem Fernando Izquierdo.

L’inici serà el mes d’octubre on s’explicarà el que s’ha fet a la primera onada i que creiem que s’ha de fer e les successives fases. També s’informarà dels tres eixos clau que són:

-      Eix de treball de la protecció social

-      Eix de treball de la reactivació econòmica

-      Eix de treball de l’àmbit de la salut pública i residències de gent gran

Cada grup de treball s’encarregarà de redactar accions a desenvolupar i hi haurà unes conclusions de cada grup. Les accions i les conclusions s’aproven primer per la taula de treball. I després es portaran al Ple del mes de novembre. El Ple aprovarà les accions valorant-les i dotant-les econòmicament. I això es traslladarà al pressupost 2021. El pressupost tindrà dues parts important al respecte: inversions i atenció a les persones.

El Pacte el que pretén aconseguir és unitat d’acció, alineació entre el moviment social, polític i institucional i reorientar la dinàmica política que es porta des de fa massa anys que fins ara pesa massa el que ens separa i no el que ens uneix.

David Gutiérrez explica que serà una aprovació històrica d’uns pressupostos municipals que ens permetrà afrontar la crisi sanitària i econòmica que ens ha vingut amb la pandèmia.

Fernando Izquierdo pregunta si hi haurà moltes reunions. David Gutiérrez explica que hi haurà una reunió dels 26 agents a l’inici i al final per aprovar les conclusions. Entremig els grups del treball es faran amb 2 sessions cadascuna. Una primera trobada de reflexió i intercanvi de propostes, i una segona de conclusions. Altrament, seria poc eficient i eficaç. En cas que algun grup necessiti més temps es posaran els mitjans. Els grups de treball son grups més petits. Les reunions segurament seran virtuals però els grups membres de treball es plantejar en fer-les presencials.

ALTRES

L’Alcalde recorda els mitjans de contacte amb l’Ajuntament per incidències al carrer com el Premià Actua i altres. S’enviarà un annex als membres de les reunions de la COAV.

Aitor Sánchez comenta que el servei està molt limitat en els serveis que dóna. L’Alcalde contesta que s’està mirant d’actualitzar però que, per exemple, temes de reparació no es pot contestar al moment.

 S’estableix la propera reunió un dilluns 9 de novembre de 2020.