ACTA REUNIÓ 29 NOVEMBRE 2021

 

Transvasament de sorra de la platja

A la reunió s’exposa que a l’acta s’afegeix l’actualització sobre aquest tema:

- Entrega de les signatures via EACAT al Departament de Polítiques de Muntanya i del Litoral de la Generalitat de Catalunya, amb sol·licitud de reunió amb els responsables tècnics i polítics de Costes. 

- Reunió amb aquests responsables a Premià de Mar i visita in-situ de la zona afectada per la no-regeneració de les platges (des de Can Manent a la Descàrrega) en companyia d'una representació de les AAVV del Gas, el Palmar i AVECA. En aquesta reunió s'informa que el titular responsable de fer complir el transvasament al Port de Premià de Mar no és Polítiques de Muntanya i del Litoral, sinó Ports de la Generalitat. Costes es compromet a gestionar una reunió amb els responsables de Ports, per poder traslladar tot el contingut d'aquesta trobada.

- A mitjans de desembre es fa la reunió telemàtica entre l'Ajuntament (representat per l'Alcalde, Rafa Navarro, i el primer tinent d'alcalde, David Gutiérrez), el Director General de Polítiques de Muntanya i del Litoral (Albert Alins) i el director General de Ports de la Generalitat (Pere Vila). S'exposa la problemàtica específica i l'Ajuntament explica clarament la manca de fluïdesa amb el Port de Premià de Mar per fer acomplir els compromisos de regeneració de platja. L'Ajuntament demana explícitament que Ports de la Generalitat es converteixi en l'interlocutor vàlid a aquests efectes i que es compleixi un calendari regular de trobades entre les dues administracions i Port de Premià de Mar per calendaritzar tant l'execució dels transvasaments com el volum de sorres a moure. S'insisteix en el fet que aquests moviments s'han de fer abans de la temporada de platges i han de respondre al que estableix la llei, no a adaptacions de mínims de l'entitat concessionària del Port. La Generalitat es compromet a iniciar aquesta roda de trobades de planificació en començar 2022. 

BANYERES – SOLIMAR – NOU PREMIÀ

Patinets elèctrics

Fernando Izquierdo explica que els veïns estan preocupats i pregunten si s’estan aplicant les normes en relació a la circulació de patinets elèctrics.

Toni Subirà explica que la nova ordenança que regula el seu ús va passar pel Ple Municipal i per l’exposició pública corresponent, ara s’està fent una campanya d’advertiments per part de la policia. A primers d’any es començarà a sancionar.

Asfaltat

Fernando Izquierdo explica que preocupa que en el Camí del Mig quan s’arriba als nous vials, hi ha un pi molt gran i unes arrels que perjudiquen l’asfaltat i la calçada. També a la cruïlla de circumval·lació i Sant Ferran l’asfaltat està en dolentes condicions. Toni Subirà explica que s’ha aprovat un contacte menor per intentar fer-ho ara o a primers d’any. S’explica que Milà i Fontanals sí que està ja fet perquè estava molt malmès.



Rotonda

Hi ha varis temes al respecte.

En relació a la poca concreció sobre l’acabament del nou aparcament, Toni Subirà explica que dins del projecte d’obra, el pàrquing del triangle no estava inclòs, i és un fet que ja es va parlar amb els veïns. Proposa deixar veure com acaba l’obra i aleshores es mirarà com es prioritzen els altres punts de l’entorn. Es guanyaran 70 places en el conjunt de tota la zona. A més a més, a la pròpia carretera es podrà aparcar i també es guanyarà aparcament.

Fernando Izquierdo pregunta pels pals de llum, per saber si es trauran ja que ha vist que hi ha obres. Toni Subirà explica que ja està demanat que es treguin, la canonada està travessada i els tubs passats per no haver de rebentar una altra vegada.

També es pregunta sobre com quedarà el cul-de-sac, Toni Subirà diu que s’arranjarà perquè quedi net i endreçat i que s’hi pugui aparcar.

Fernando Izquierdo pregunta per la sortida i l’entrada de la C32, sobre com quedarà. Toni Subirà explica que es van trobar amb la Generalitat i van demanar que la sortida fos en el polígon. Fernando Izquierdo espera que es defensi aquesta proposta perquè així sigui.

Fernando Izquierdo exposa que alguns veïns diuen que aparentment el vial sembla estret i quan s’arriba a la part del darrera de l’escola Montserrat tenen difícil accés al vial. Suposen que quedarà bé quan no sigui provisional però són dubtes que alguns veïns tenen. Toni Subirà explica que és correcte, que l’estop, a l’acabar totes les obres, estarà girat i ara el gir forçat és perquè hi ha unes peces de formigó que es trauran. Patirà una transformació. El carril estret que preocupa els veïns és un carril homologat però ara hi ha el cantó de la rajola que fa perdre 60 cm i quan estigui guanyarà amplada.

Respecte els vehicles que entrin a la rotonda pel carrer Maresme, els veïns estan preocupats si es posarà algun tipus de tanca metàl·lica o algun tipus de protecció. Toni Subirà exposa que amb l’ús s’anirà veient i s’anirà millorant tot allò que calgui. Fernando Izquierdo demana que es tingui present.

Control d’aus

Fernando Izquierdo exposa que en alguns llocs hi ha molts coloms i generen molta brutícia. En alguns bancs no es pot ni seure de la brutícia. Saben que s’està fent una campanya però caldria, entretant, que es faci amb més freqüència la neteja. L’associació demana una mica de vigilància, es va dir que es sancionaria. També es remarca la colònia de cotorres que hi ha, estan en descampats però també en zones de la població. Toni Subirà explica que les captures es van descartar i el pinso es veu l’efecte quan les aus s’han de reproduir. Amb les cotorres s’ha fet destrucció parcial de nius i així a l’haver de fer nius no procreen. Son sistemes lents com per exemple l’esterilització.

En quant a la neteja a l’haver fet la poda, ajuda a poder centrar a l’entorn del centre, primer es va focalitzar per on passava mes gent i ara ja es pot reforçar altres zones.

Josep Antoni Valilla comenta que s’ha parlat de l’esterilització però insisteix en que s’ha de sancionar.

Velocitat vehicles

Els veïns del carrer Maresme amb cruïlla Sant Ferran tenen por a la sortida dels seus pàrquings perquè els cotxes giren a molta velocitat. Proposen posar algun senyal d’avís de limitació de velocitat o de zona residencial. Toni Subirà explica que s’anirà millorant el que es vegi que va malament, ja que es produirà un canvi d’hàbits. Veure com funciona, està bé exposar el tema d’aquest carrer, cal anar mirant com funciona tot.

Plaça sense nom

Fernando Izquierdo agraeix que s’hagin tret les fustes de l’antiga petanca. I demana pel pla de millora de la plaça. Toni Subirà explica que hi ha un semiesboç d’arreglar la plaça, però primer es va centrar en les places Joan Font i 1 d’octubre. També aquest proper any es farà la plaça can Boter.

Fernando Izquierdo demana que se li posi nom a la plaça, explica que ha passat pel nomenclàtor i que des de l’associació van proposar noms i tot i així segueix sense nom.

Poda d’arbres

Hi ha queixes dels veïns de la Riereta que no es poden els arbres de la Plaça de can Boter i que les fulles els entren a casa i pàrquings i taponen els desaigües. Tècnicament, l’esporga és una acció que danya l’arbrat (crea nusos febles, podricions..), no essent recomanable. Els arbres que tenen espai per créixer (places i parcs vials amples) només s’efectua esporga de manteniment i realç. En aquest arbrat s’hi fa realç i retirada d’alguna branca malmesa, però no es broca ja que disposa d’espai per créixer, està en vorera oposada a les cases i no té serveis que l’ interfereixin, preservant-se el seu port natural. La caiguda de fulla és un procés natural i tot i els inconvenients que pugui generar, hem de recordar que la finalitat de l’arbrat és la producció d’oxigen i compensació de contaminats atmosfèrics.  Cal garantir arbres en bon estat, amb capçades naturals i sense riscos. Toni Subirà explica que es fa poda de manteniment i la poda de realç és perquè els arbres creixin cap amunt. Cal buscar l’equilibri entre seguretat i el fet que les fulles cauen dels arbres. A Premià de Mar es poda aviat, tot i així les fulles dels arbres cauen, cosa que tampoc és dolenta en sí mateixa.

Mercat setmanal

Fernando Izquierdo recorda les queixes del veïns en relació a l’abús que fan molts vehicles a les voreres el dia del mercat no sedentari. Demanen major control.

Canvis de carrer

Fernando Izquierdo demana que quan hi hagi canvis de direccions de carrer o altres incidències, la comunicació i informació es faci amb més temps.

BARRI DEL GAS

Local

Carme Fontanet explica que els han arribat queixes de veïns sobre un local que es fan festes a la nit i s’acumula gent. Pregunta si hi ha alguna noticia al respecte.

Toni Subirà explica que és un local ocupat i que la policia hi ha anat moltes vegades , la propietat no posa denúncia i no poden aleshores actuar. La policia es presenta i aixeca acta administrativa. Es seguirà insistint a la propietat perquè posi denúncia.

Plaça de les Palmeres

Es demanava podar unes fulles baixes que punxen i es confirma que ja s’ha fet. L’associació demana si es pot posar una protecció.

Reestructuració urbanística del barri

Es demana per la planificació al barri de voreres més amples, fanals etc. i es pregunta si en els propers pressupostos s’inclou una reestructuració al barri.

Toni Subirà explica que a Av. Roma s’ha fet bastanta reestructuració. Cal tenir en compte que eixamplar voreres en molts casos vol dir treure aparcament. Explica que en els carrers de la zona de dalt de la Gran Via en el futur s’ha d’anar cap a plataforma única.

En relació a Milà i Fontanals, Carme Fontanet explica que els veïns no estan d’acord amb el canvi de sentit. Considera que s’han convertit en una via d’accés més fàcil i l’ha convertit en una carretera. Toni Subirà exposa que quan la circulació estigui normalitzada s’anirà veient, tot just divendres passat es va posar la Gran Via en un únic sentit Hi ha solucions com per exemple el Passatge Dòria o Abat Oliva posar-lo en l’altra direcció, tot i que no poden ser tots els carrers direcció Mataró. Cal esperar una mica més.

Carme Fontanet proposa posar un cartell que posi NII cap a baix. Toni Subirà explica que la gent s’ha d’acostumar a baixar per la carretera de Premià de Dalt que ara no hi ha semàfors, es tracta que els vehicles deixin de fer maniobres dins del poble.

Carme Fontanet proposa fer una altra reunió amb els veïns per si s’està a temps de fer alguna modificació. Toni Subirà diu que ara tot just s’està fent la implantació i s’anirà entrant en els detalls. Es proposa poder programar la reunió amb veïns també del Palmar. Pablo Velasco exposa que es trobem que ara hi ha veïns que volen participar una vegada ja han vist el que s’ha fet. Estaria bé tenir una data de reunió tot i que passi un temps per madurar el procés de canvi. Toni Subirà exposa que és correcte programar la reunió i si esperem un temps aniran sortint propostes de modificacions. Es proposa presencial i podria ser al Tennis i tenir una data per poder-ho passar als veïns. Toni Subirà hi està d’acord.

Autocaravana

Carme Fontanet explica la situació d’una autocaravana aparcada fa molt de temps i adjunta fotografies. Han arribat queixes perquè està endollada a la casa i el cable va per la vorera. Toni Subirà diu que aniran a mirar-ho ja que no es pot posar un cable per la vorera.

BARRI TARTER-MARESME

Esmeralda Calleja exposa la sèrie de punts que hi ha reincidents i fa recordatori del que està pendent: vorera de Joan Prim degradada, el cable d’Ernest Lluch, manteniment del parcs infantils i parc Mercè Rodoreda, contenidors i reitera els llocs de punt d’atenció incívica. Van tornar a haver problemes en un dels bars.

Esmeralda Calleja exposa que la Junta de l’associació plega, és una decisió que fa temps que s’està madurant. Fa agraïments a vàries àrees i persones de l’Ajuntament pel seu suport. I agraeix als companys de la COAV que sempre han trobat punts de conciliació i d’acord que s’han arribat sempre de manera respectuosa. També gràcies a partits polítics que s’han preocupat de les dinàmiques veïnals. Remarca la unitat i globalitat de Premià de Mar.


BARRI EL PALMAR

Metal·logènica

Pablo Velasco sol·licita informació sobre l’estat de Metal·logènia. Toni Subirà explica que s’està treballant un model, però encara està en el procés dels tècnics i propietaris. Encara no està sobre la taula dels polítics. En principi, a finals d’any, es tindrà una proposta de la propietat. Pablo Velasco recorda que ja es va fer una reunió amb els veïns i que hi va haver propostes, una de les propostes és que hi hagués un centre cívic per gent gran i gent jove, amb ordinadors i sala d’estudi. Toni Subirà explica que se li demana a la propietat un edifici restaurat i també parc i zona verda. S’han demanat coses de les que van demanar els veïns.

Asfaltat Passatge Palmar

Hi ha una zona amb esvorancs ja que hi ha molt trànsit de vehicles. Toni Subirà explica que es farà una campanya d’asfaltat i aquest punt està a la llista. Però no pot encara posar una data. Encara no es té el pressupost 2022 aprovat. Primer s’ha hagut de fer la campanya de clavegueram i ara es podran fer les campanyes d’asfaltat.

Pas zebra Enric Borràs

Està al costat dels Mossos i es forma un toll d’aigua amb la pluja que no drena correctament.

Entrada carrer Enric Borràs

Just en el Passatge del Palmar a l’entrada del Club de Tennis, Pablo Velasco sol·licita que per seguretat es puguin posar allà pilones ja que els vianants no hi veuen quan els cotxes estan aparcats.

Ordre d’entrada i sortida de vehicles dels pares de la Salle

Pablo Velasco explica que ha quedat millor al tenir una única direcció però explica que encara hi ha gent aliena a les normes de trànsit. Sol·licita que encara és pugui seguir tenint presència policial.

Carril Bici

Explica que alguns veïns estan preocupats per la zona dels infants de la Salle que poden accedir al carril bici. Toni Subirà explica que s’anirà resolent el que vagi sortint mica en mica.

Transvasament de sorra

Els veïns estan preocupats per com serà l’any vinent i demanen que es comenci en sentit contrari al d’aquest any.

Barana oxidada

Pablo Velasco exposa que hi ha al passatge del Palmar una barana oxidada i demana que es repari.

PREMIÀ CENTRE

Problemes enllumenat públic

Sebastià Guirao exposa que el cap de setmana del 12/11 tot un tram del Gran Via (entre Marina i de la Plaça) no va haver enllumenat públic. Es va donar l’alerta a través de l’app. Tot i que està solucionat considera molt greu que s’estigués 3 dies sense llum. Toni Subirà ha demanat que va passar ja que l’avaria deuria ser grossa.

Talls Gran Via

Sebastià Guirao explica que un diumenge es van multar 4 cotxes que estaven estacionats a Gran Via en el tram entre el carrer de la Plaça i Passatge Manent i no hi havia cap senyal que no es pogués aparcar. Toni Subirà preguntarà que va passar però si consideren que han d’al·legar, han de fer-ho. Al començament de la Gran Via hi ha el senyal que el diumenge no es pot aparcar.

Illa de contenidors

Explica que els veïns volen recollir signatures perquè estan desesperats. Sebastià Guirao explica que a la banda muntanya sempre hi ha cua de gent i a l’altra vorera sempre hi ha trastos. Demana que es faci vigilància dels comerços del voltant. Cada nit, exposa, hi ha vessament de cartró. I també hi ha matalassos i mobles. Explica que quan arriba el camió sobretot de la fracció de gris el problema és que el camió carrega però el que està a terra ho deixa i el camió petit quan passa després ho deixa dins del contenidor i per tant de seguida torna a estar ple. Agrairia que es parlés amb l’empresa de la neteja per veure els problemes que hi ha allà. Exposa que ja s’ha solventat una part amb l’horari de la recollida però ells poden dir el que es troben cada dia. Toni Subirà explica que hi haurà una nova licitació i tots el comerços tindran el porta a porta. Els contenidors només seran per ús domèstic i amb control, es sabrà qui fa reciclatge i qui no. Es vol que l’empresa pugui fer control de qui deixa coses fora. Al 2030 hem d’estar reciclant com els primers, s’ha de fer un tomb al tema del reciclatge.

Jacint Verdaguer

Sebastià Guirao demana que es miri que es pot fer allà i que es revisi el clavegueram, passa un col·lector gran i no sap si es té informació del que està passant en ell. Toni Subirà explica que el projecte en el seu dia es va presentar i que no es va voler tirar endavant pels veïns i comerciants. Sebastià Guirao demana si se li pot fer arribar el projecte perquè volen començar a fer alguna cosa.

Parada autobús directe a Barcelona

Explica que hi ha xofers que fan la volta a la rotonda però d’altres que surten directament a Santiago Rusiñol. Toni Subirà ho anota per passar nota que ho facin bé.

Zona bars

Hi ha queixes de la zona dels bars que un d’ells baixa els laterals dels para-sols quan plou o fa vent i tots deixen les taules i les cadires tota la nit al carrer. Sebastià Guirao demana que cal mirar el número de taules que tenen. Demanen que es compleixi la normativa. Toni Subirà diu que la policia ja ha obert un expedient i es farà seguiment.

AVECA

Josep Antoni Valilla dona suport a la iniciativa d’anar donant informació de temes importants que es va produint al llarg del temps. Alhora, des de l’associació també tenen interès per la situació del futur del solar de Transmesa.

Platja

Pel que fa a la platja, Josep Antoni Valilla explica que ja l’han informat que els plecs s’estaven fent. Explica que a Itàlia han fet la mateixa solució que aquí, els dics horitzontals, exposa que donen problemes de fongs (higiene), fang, etc. Si és semisoterrat fa la mateixa funció i l’aigua pot acaronar la platja i fa una mica de neteja.

Reconversió de locals

Reitera la petició de permetre la reconversió de locals en vivenda si es compleixen una sèrie de condicions. Josep Antoni Valilla diu que es va quedar que es diria alguna cosa a finals d’any. Toni Subirà explica que s’està fent el Pla d’habitatge i s’estudiarà, s’ha de fer l’estudi del que suposaria. A Barcelona s’està fent per persones amb mobilitat reduïda.

Autopista

Josep Antoni Valilla comenta que ja es diu que el cost de manteniment podria ser que es pagui i que al 2023 podrà ser que es torni a pagar. Explica l’estudi que hi ha sobre els ingressos que es reben i pregunta si el consistori recolzarà la gratuïtat. Toni Subirà exposa que s’està bastant a favor que qui usa sigui qui pagui. Els peatges ben aplicats no són dolents, s’explica el model vinyeta.

Habitatges ocupats

Josep Antoni Valilla pregunta si hi ha control dels habitatges ocupats, que en casos treuen l’electricitat del carrer. Exposa que s’ha de fer complir la llei. Toni Subirà explica que se sap i es fa seguiment, amb les competències que tenen els ajuntaments es va fent.

Impost de la plusvàlua

Es pregunta pel coeficient que pensa aplicar l’Ajuntament a l’impost de la plusvàlua. Es queda que es farà la consulta, tècnicament l’àrea de Serveis Econòmics explica i fonamenta la situació:

A partir de la sentencia del Tribunal Constitucional del passat 26 d’octubre que expulsava de l’ordenament jurídic la fórmula de càlcul de l’impost conegut com plusvàlua municipal i la posterior publicació del RDL 26/2021 de 9 de novembre, que va entrar en vigor el passat 10 de novembre, es planteja un nou escenari en la gestió de l’impost i un impacte en la recaptació que segons els estudis que hem fet i s’han fet s’estima en una menor recaptació d’aquest tribut de l’ordre del 30%.

El RDL 26/2021 estableix uns coeficients d’actualització per calcular la base imposable de l’impost que es fonamenta en els anys de pertinença del bé que es transmet establint un mètode objectiu de càlcul que pretén determinar quin es l’increment de valor del sol en tots aquests anys transcorreguts des de l’adquisició fins a la transmissió del bé. Aquests coeficients s’actualitzaran per Llei cada any, i són coeficients màxims, es a dir l’Ajuntament no podrà aprovar un coeficients majors que els publicats.

Entre les novetats respecte l’anterior regulació de l’impost, esta la no tributació de les transmissions amb minusvàlua, es a dir que la diferencia entre el valor d’adquisició del bé i el valor de la transmissió resulti negativa. I un altra de les novetats es que les transmissions inferiors a un any d’antiguitat ara si tributen a efectes d’aquest impost.

Un cop calculada la base imposable se li aplica el coeficient de gravamen, aquest no ha canviat i la llei determina que pot arribar al 30%. En l’actualitat l’Ajuntament en els darrers anys ha anat aplicant el 30% de coeficient de gravamen per determinar la quota integra de l’impost.

L’Ajuntament haurà d’aprovar la nova ordenança fiscal adaptant la normativa i la regulació de la nova fórmula de càlcul de l’impost en un període no superior a 6 mesos a partir de l’entrada en vigor del RDL 26/2021. Es a dir, haurà d’aprovar la nova ordenança abans del 10 de maig del 2022.

Per tant, i enllaçant amb la qüestió que es planteja, dins dels límits normatius, l’aplicació dels diferents coeficients a aplicar en aquest impost dependrà de l’aprovació de la nova  Ordenança Fiscal en la que ja s’està treballant en la seva redacció a l’espera del nou model que proposi l’Organisme de Gestió Tributària. Malgrat tot, tècnicament s’aconsella mantenir enguany els coeficients d’actualització que han estat publicats arrel dels estudis que s’han fet i davant la incertesa de l’impacte negatiu en la recaptació que pot produir l’aplicació d’aquest coeficients en el nou càlcul de l’impost durant l’exercici 2022. No obstant l’Òrgan competent decidirà el més convenient per aquesta Corporació.

Obres rehabilitació carrers

Josep Antoni Valilla pregunta pel calendari de les obres dels carrers previstes per aquest any i quines hi ha previstes pel 2022. Toni Subirà explica que ja està licitat les obres de carrer Sant Cristòfol, Aurora i Girona. La previsió és que passat reis s’iniciaran aquestes obres.

Pla de l’Os

Necessita un manteniment de bancs i taules. Toni Subirà explica que cada vegada que s’ha de fer manteniment de material de la zona de la platja es troben amb traves ja que la competència no és municipal, i estan valorant la opció de fer una concessió. D’aquesta manera seria el manteniment i reparació més ràpid