ACTA REUNIÓ 29 NOVEMBRE 2021
Transvasament de sorra de la platja
A la reunió
s’exposa que a l’acta s’afegeix l’actualització sobre aquest tema:
- Entrega de les signatures via EACAT al Departament de
Polítiques de Muntanya i del Litoral de la Generalitat de Catalunya, amb
sol·licitud de reunió amb els responsables tècnics i polítics de Costes.
- Reunió amb aquests responsables a Premià de Mar i
visita in-situ de la zona afectada per la no-regeneració de les platges (des de
Can Manent a la Descàrrega) en companyia d'una representació de les AAVV del
Gas, el Palmar i AVECA. En aquesta reunió s'informa que el titular responsable
de fer complir el transvasament al Port de Premià de Mar no és Polítiques de
Muntanya i del Litoral, sinó Ports de la Generalitat. Costes es compromet a
gestionar una reunió amb els responsables de Ports, per poder traslladar tot el
contingut d'aquesta trobada.
- A mitjans de desembre es fa la reunió telemàtica entre l'Ajuntament (representat per l'Alcalde, Rafa Navarro, i el primer tinent d'alcalde, David Gutiérrez), el Director General de Polítiques de Muntanya i del Litoral (Albert Alins) i el director General de Ports de la Generalitat (Pere Vila). S'exposa la problemàtica específica i l'Ajuntament explica clarament la manca de fluïdesa amb el Port de Premià de Mar per fer acomplir els compromisos de regeneració de platja. L'Ajuntament demana explícitament que Ports de la Generalitat es converteixi en l'interlocutor vàlid a aquests efectes i que es compleixi un calendari regular de trobades entre les dues administracions i Port de Premià de Mar per calendaritzar tant l'execució dels transvasaments com el volum de sorres a moure. S'insisteix en el fet que aquests moviments s'han de fer abans de la temporada de platges i han de respondre al que estableix la llei, no a adaptacions de mínims de l'entitat concessionària del Port. La Generalitat es compromet a iniciar aquesta roda de trobades de planificació en començar 2022.
BANYERES – SOLIMAR – NOU PREMIÀ
Patinets
elèctrics
Fernando
Izquierdo explica que els veïns estan preocupats i pregunten si s’estan
aplicant les normes en relació a la circulació de patinets elèctrics.
Toni Subirà
explica que la nova ordenança que regula el seu ús va passar pel Ple Municipal
i per l’exposició pública corresponent, ara s’està fent una campanya
d’advertiments per part de la policia. A primers d’any es començarà a
sancionar.
Asfaltat
Fernando
Izquierdo explica que preocupa que en el Camí del Mig quan s’arriba als nous
vials, hi ha un pi molt gran i unes arrels que perjudiquen l’asfaltat i la
calçada. També a la cruïlla de circumval·lació i Sant Ferran l’asfaltat està en
dolentes condicions. Toni Subirà explica que s’ha aprovat un contacte menor per
intentar fer-ho ara o a primers d’any. S’explica que Milà i Fontanals sí que
està ja fet perquè estava molt malmès.
Hi ha varis temes
al respecte.
En relació a la
poca concreció sobre l’acabament del nou aparcament, Toni Subirà explica que
dins del projecte d’obra, el pàrquing del triangle no estava inclòs, i és un
fet que ja es va parlar amb els veïns. Proposa deixar veure com acaba l’obra i
aleshores es mirarà com es prioritzen els altres punts de l’entorn. Es
guanyaran 70 places en el conjunt de tota la zona. A més a més, a la pròpia
carretera es podrà aparcar i també es guanyarà aparcament.
Fernando
Izquierdo pregunta pels pals de llum, per saber si es trauran ja que ha vist
que hi ha obres. Toni Subirà explica que ja està demanat que es treguin, la
canonada està travessada i els tubs passats per no haver de rebentar una altra
vegada.
També es pregunta
sobre com quedarà el cul-de-sac, Toni Subirà diu que s’arranjarà perquè quedi
net i endreçat i que s’hi pugui aparcar.
Fernando
Izquierdo pregunta per la sortida i l’entrada de la C32, sobre com quedarà.
Toni Subirà explica que es van trobar amb la Generalitat i van demanar que la
sortida fos en el polígon. Fernando Izquierdo espera que es defensi aquesta
proposta perquè així sigui.
Fernando
Izquierdo exposa que alguns veïns diuen que aparentment el vial sembla estret i
quan s’arriba a la part del darrera de l’escola Montserrat tenen difícil accés
al vial. Suposen que quedarà bé quan no sigui provisional però són dubtes que alguns
veïns tenen. Toni Subirà explica que és correcte, que l’estop, a l’acabar totes
les obres, estarà girat i ara el gir forçat és perquè hi ha unes peces de
formigó que es trauran. Patirà una transformació. El carril estret que preocupa
els veïns és un carril homologat però ara hi ha el cantó de la rajola que fa
perdre 60 cm i quan estigui guanyarà amplada.
Respecte els vehicles que entrin a la rotonda pel carrer Maresme, els veïns estan preocupats si es posarà algun tipus de tanca metàl·lica o algun tipus de protecció. Toni Subirà exposa que amb l’ús s’anirà veient i s’anirà millorant tot allò que calgui. Fernando Izquierdo demana que es tingui present.
Control d’aus
Fernando
Izquierdo exposa que en alguns llocs hi ha molts coloms i generen molta
brutícia. En alguns bancs no es pot ni seure de la brutícia. Saben que s’està
fent una campanya però caldria, entretant, que es faci amb més freqüència la
neteja. L’associació demana una mica de vigilància, es va dir que es
sancionaria. També es remarca la colònia de cotorres que hi ha, estan en descampats
però també en zones de la població. Toni Subirà explica que les captures es van
descartar i el pinso es veu l’efecte quan les aus s’han de reproduir. Amb les
cotorres s’ha fet destrucció parcial de nius i així a l’haver de fer nius no procreen.
Son sistemes lents com per exemple l’esterilització.
En quant a la
neteja a l’haver fet la poda, ajuda a poder centrar a l’entorn del centre,
primer es va focalitzar per on passava mes gent i ara ja es pot reforçar altres
zones.
Josep Antoni Valilla
comenta que s’ha parlat de l’esterilització però insisteix en que s’ha de
sancionar.
Velocitat vehicles
Els veïns del
carrer Maresme amb cruïlla Sant Ferran tenen por a la sortida dels seus
pàrquings perquè els cotxes giren a molta velocitat. Proposen posar algun
senyal d’avís de limitació de velocitat o de zona residencial. Toni Subirà
explica que s’anirà millorant el que es vegi que va malament, ja que es
produirà un canvi d’hàbits. Veure com funciona, està bé exposar el tema
d’aquest carrer, cal anar mirant com funciona tot.
Plaça sense nom
Fernando
Izquierdo agraeix que s’hagin tret les fustes de l’antiga petanca. I demana pel
pla de millora de la plaça. Toni Subirà explica que hi ha un semiesboç
d’arreglar la plaça, però primer es va centrar en les places Joan Font i 1
d’octubre. També aquest proper any es farà la plaça can Boter.
Fernando
Izquierdo demana que se li posi nom a la plaça, explica que ha passat pel
nomenclàtor i que des de l’associació van proposar noms i tot i així segueix
sense nom.
Poda d’arbres
Hi ha queixes dels veïns de la Riereta que no es poden els arbres de la Plaça de can Boter i que les fulles els entren a casa i pàrquings i taponen els desaigües. Tècnicament, l’esporga és una acció que danya l’arbrat (crea nusos febles, podricions..), no essent recomanable. Els arbres que tenen espai per créixer (places i parcs vials amples) només s’efectua esporga de manteniment i realç. En aquest arbrat s’hi fa realç i retirada d’alguna branca malmesa, però no es broca ja que disposa d’espai per créixer, està en vorera oposada a les cases i no té serveis que l’ interfereixin, preservant-se el seu port natural. La caiguda de fulla és un procés natural i tot i els inconvenients que pugui generar, hem de recordar que la finalitat de l’arbrat és la producció d’oxigen i compensació de contaminats atmosfèrics. Cal garantir arbres en bon estat, amb capçades naturals i sense riscos. Toni Subirà explica que es fa poda de manteniment i la poda de realç és perquè els arbres creixin cap amunt. Cal buscar l’equilibri entre seguretat i el fet que les fulles cauen dels arbres. A Premià de Mar es poda aviat, tot i així les fulles dels arbres cauen, cosa que tampoc és dolenta en sí mateixa.
Mercat setmanal
Fernando
Izquierdo recorda les queixes del veïns en relació a l’abús que fan molts
vehicles a les voreres el dia del mercat no sedentari. Demanen major control.
Canvis de carrer
Fernando
Izquierdo demana que quan hi hagi canvis de direccions de carrer o altres
incidències, la comunicació i informació es faci amb més temps.
BARRI DEL GAS
Local
Carme Fontanet
explica que els han arribat queixes de veïns sobre un local que es fan festes a
la nit i s’acumula gent. Pregunta si hi ha alguna noticia al respecte.
Toni Subirà
explica que és un local ocupat i que la policia hi ha anat moltes vegades , la
propietat no posa denúncia i no poden aleshores actuar. La policia es presenta
i aixeca acta administrativa. Es seguirà insistint a la propietat perquè posi
denúncia.
Plaça de les Palmeres
Es demanava podar
unes fulles baixes que punxen i es confirma que ja s’ha fet. L’associació
demana si es pot posar una protecció.
Reestructuració urbanística del barri
Es demana per la
planificació al barri de voreres més amples, fanals etc. i es pregunta si en
els propers pressupostos s’inclou una reestructuració al barri.
Toni Subirà
explica que a Av. Roma s’ha fet bastanta reestructuració. Cal tenir en compte
que eixamplar voreres en molts casos vol dir treure aparcament. Explica que en
els carrers de la zona de dalt de la Gran Via en el futur s’ha d’anar cap a
plataforma única.
En relació a Milà
i Fontanals, Carme Fontanet explica que els veïns no estan d’acord amb el canvi
de sentit. Considera que s’han convertit en una via d’accés més fàcil i l’ha
convertit en una carretera. Toni Subirà exposa que quan la circulació estigui
normalitzada s’anirà veient, tot just divendres passat es va posar la Gran Via
en un únic sentit Hi ha solucions com per exemple el Passatge Dòria o Abat Oliva
posar-lo en l’altra direcció, tot i que no poden ser tots els carrers direcció
Mataró. Cal esperar una mica més.
Carme Fontanet
proposa posar un cartell que posi NII cap a baix. Toni Subirà explica que la
gent s’ha d’acostumar a baixar per la carretera de Premià de Dalt que ara no hi
ha semàfors, es tracta que els vehicles deixin de fer maniobres dins del poble.
Carme Fontanet proposa fer una altra reunió amb els veïns per si s’està a temps de fer alguna modificació. Toni Subirà diu que ara tot just s’està fent la implantació i s’anirà entrant en els detalls. Es proposa poder programar la reunió amb veïns també del Palmar. Pablo Velasco exposa que es trobem que ara hi ha veïns que volen participar una vegada ja han vist el que s’ha fet. Estaria bé tenir una data de reunió tot i que passi un temps per madurar el procés de canvi. Toni Subirà exposa que és correcte programar la reunió i si esperem un temps aniran sortint propostes de modificacions. Es proposa presencial i podria ser al Tennis i tenir una data per poder-ho passar als veïns. Toni Subirà hi està d’acord.
Autocaravana
Carme Fontanet
explica la situació d’una autocaravana aparcada fa molt de temps i adjunta
fotografies. Han arribat queixes perquè està endollada a la casa i el cable va
per la vorera. Toni Subirà diu que aniran a mirar-ho ja que no es pot posar un
cable per la vorera.
BARRI TARTER-MARESME
Esmeralda Calleja
exposa la sèrie de punts que hi ha reincidents i fa recordatori del que està
pendent: vorera de Joan Prim degradada, el cable d’Ernest Lluch, manteniment
del parcs infantils i parc Mercè Rodoreda, contenidors i reitera els llocs de
punt d’atenció incívica. Van tornar a haver problemes en un dels bars.
Esmeralda Calleja exposa que la Junta de l’associació plega, és una decisió que fa temps que s’està madurant. Fa agraïments a vàries àrees i persones de l’Ajuntament pel seu suport. I agraeix als companys de la COAV que sempre han trobat punts de conciliació i d’acord que s’han arribat sempre de manera respectuosa. També gràcies a partits polítics que s’han preocupat de les dinàmiques veïnals. Remarca la unitat i globalitat de Premià de Mar.
BARRI EL PALMAR
Metal·logènica
Pablo Velasco sol·licita informació sobre
l’estat de Metal·logènia. Toni Subirà explica que s’està treballant un model,
però encara està en el procés dels tècnics i propietaris. Encara no està sobre
la taula dels polítics. En principi, a finals d’any, es tindrà una proposta de
la propietat. Pablo Velasco recorda que ja es va fer una reunió amb els veïns i
que hi va haver propostes, una de les propostes és que hi hagués un centre
cívic per gent gran i gent jove, amb ordinadors i sala d’estudi. Toni Subirà explica
que se li demana a la propietat un edifici restaurat i també parc i zona verda.
S’han demanat coses de les que van demanar els veïns.
Asfaltat Passatge
Palmar
Hi ha una zona
amb esvorancs ja que hi ha molt trànsit de vehicles. Toni Subirà explica que es
farà una campanya d’asfaltat i aquest punt està a la llista. Però no pot encara
posar una data. Encara no es té el pressupost 2022 aprovat. Primer s’ha hagut
de fer la campanya de clavegueram i ara es podran fer les campanyes d’asfaltat.
Pas zebra Enric Borràs
Està al costat
dels Mossos i es forma un toll d’aigua amb la pluja que no drena correctament.
Entrada carrer Enric Borràs
Just en el Passatge del Palmar a
l’entrada del Club de Tennis, Pablo Velasco sol·licita que per seguretat es
puguin posar allà pilones ja que els vianants no hi veuen quan els cotxes estan
aparcats.
Ordre d’entrada i
sortida de vehicles dels pares de la Salle
Pablo Velasco explica que ha quedat
millor al tenir una única direcció però explica que encara hi ha gent aliena a
les normes de trànsit. Sol·licita que encara és pugui seguir tenint presència
policial.
Carril Bici
Explica que alguns veïns estan preocupats
per la zona dels infants de la Salle que poden accedir al carril bici. Toni
Subirà explica que s’anirà resolent el que vagi sortint mica en mica.
Transvasament de
sorra
Els veïns estan preocupats per com serà
l’any vinent i demanen que es comenci en sentit contrari al d’aquest any.
Barana oxidada
Pablo Velasco exposa que hi ha al
passatge del Palmar una barana oxidada i demana que es repari.
PREMIÀ CENTRE
Problemes
enllumenat públic
Sebastià Guirao
exposa que el cap de setmana del 12/11 tot un tram del Gran Via (entre Marina i
de la Plaça) no va haver enllumenat públic. Es va donar l’alerta a través de
l’app. Tot i que està solucionat considera molt greu que s’estigués 3 dies
sense llum. Toni Subirà ha demanat que va passar ja que l’avaria deuria ser
grossa.
Talls Gran Via
Sebastià Guirao
explica que un diumenge es van multar 4 cotxes que estaven estacionats a Gran Via
en el tram entre el carrer de la Plaça i Passatge Manent i no hi havia cap
senyal que no es pogués aparcar. Toni Subirà preguntarà que va passar però si
consideren que han d’al·legar, han de fer-ho. Al començament de la Gran Via hi
ha el senyal que el diumenge no es pot aparcar.
Illa de contenidors
Explica que els
veïns volen recollir signatures perquè estan desesperats. Sebastià Guirao
explica que a la banda muntanya sempre hi ha cua de gent i a l’altra vorera
sempre hi ha trastos. Demana que es faci vigilància dels comerços del voltant.
Cada nit, exposa, hi ha vessament de cartró. I també hi ha matalassos i mobles.
Explica que quan arriba el camió sobretot de la fracció de gris el problema és
que el camió carrega però el que està a terra ho deixa i el camió petit quan
passa després ho deixa dins del contenidor i per tant de seguida torna a estar
ple. Agrairia que es parlés amb l’empresa de la neteja per veure els problemes
que hi ha allà. Exposa que ja s’ha solventat una part amb l’horari de la
recollida però ells poden dir el que es troben cada dia. Toni Subirà explica que
hi haurà una nova licitació i tots el comerços tindran el porta a porta. Els
contenidors només seran per ús domèstic i amb control, es sabrà qui fa reciclatge
i qui no. Es vol que l’empresa pugui fer control de qui deixa coses fora. Al
2030 hem d’estar reciclant com els primers, s’ha de fer un tomb al tema del
reciclatge.
Jacint Verdaguer
Sebastià Guirao
demana que es miri que es pot fer allà i que es revisi el clavegueram, passa un
col·lector gran i no sap si es té informació del que està passant en ell. Toni
Subirà explica que el projecte en el seu dia es va presentar i que no es va
voler tirar endavant pels veïns i comerciants. Sebastià Guirao demana si se li
pot fer arribar el projecte perquè volen començar a fer alguna cosa.
Parada autobús directe a Barcelona
Explica que hi ha
xofers que fan la volta a la rotonda però d’altres que surten directament a
Santiago Rusiñol. Toni Subirà ho anota per passar nota que ho facin bé.
Zona bars
Hi ha queixes de
la zona dels bars que un d’ells baixa els laterals dels para-sols quan plou o
fa vent i tots deixen les taules i les cadires tota la nit al carrer. Sebastià
Guirao demana que cal mirar el número de taules que tenen. Demanen que es compleixi
la normativa. Toni Subirà diu que la policia ja ha obert un expedient i es farà
seguiment.
AVECA
Josep Antoni Valilla dona suport a la iniciativa d’anar donant informació de temes importants que es va produint al llarg del temps. Alhora, des de l’associació també tenen interès per la situació del futur del solar de Transmesa.
Platja
Pel que fa a la
platja, Josep Antoni Valilla explica que ja l’han informat que els plecs
s’estaven fent. Explica que a Itàlia han fet la mateixa solució que aquí, els
dics horitzontals, exposa que donen problemes de fongs (higiene), fang, etc. Si
és semisoterrat fa la mateixa funció i l’aigua pot acaronar la platja i fa una
mica de neteja.
Reconversió de locals
Reitera la
petició de permetre la reconversió de locals en vivenda si es compleixen una
sèrie de condicions. Josep Antoni Valilla diu que es va quedar que es diria
alguna cosa a finals d’any. Toni Subirà explica que s’està fent el Pla
d’habitatge i s’estudiarà, s’ha de fer l’estudi del que suposaria. A Barcelona
s’està fent per persones amb mobilitat reduïda.
Autopista
Josep Antoni
Valilla comenta que ja es diu que el cost de manteniment podria ser que es
pagui i que al 2023 podrà ser que es torni a pagar. Explica l’estudi que hi ha
sobre els ingressos que es reben i pregunta si el consistori recolzarà la
gratuïtat. Toni Subirà exposa que s’està bastant a favor que qui usa sigui qui
pagui. Els peatges ben aplicats no són dolents, s’explica el model vinyeta.
Habitatges ocupats
Josep Antoni
Valilla pregunta si hi ha control dels habitatges ocupats, que en casos treuen
l’electricitat del carrer. Exposa que s’ha de fer complir la llei. Toni Subirà
explica que se sap i es fa seguiment, amb les competències que tenen els
ajuntaments es va fent.
Impost de la plusvàlua
Es pregunta pel
coeficient que pensa aplicar l’Ajuntament a l’impost de la plusvàlua. Es queda
que es farà la consulta, tècnicament l’àrea de Serveis Econòmics explica i
fonamenta la situació:
A partir de la sentencia del Tribunal Constitucional del passat 26 d’octubre que expulsava de l’ordenament jurídic la fórmula de càlcul de l’impost conegut com plusvàlua municipal i la posterior publicació del RDL 26/2021 de 9 de novembre, que va entrar en vigor el passat 10 de novembre, es planteja un nou escenari en la gestió de l’impost i un impacte en la recaptació que segons els estudis que hem fet i s’han fet s’estima en una menor recaptació d’aquest tribut de l’ordre del 30%.
El RDL 26/2021 estableix uns coeficients d’actualització per calcular la base imposable de l’impost que es fonamenta en els anys de pertinença del bé que es transmet establint un mètode objectiu de càlcul que pretén determinar quin es l’increment de valor del sol en tots aquests anys transcorreguts des de l’adquisició fins a la transmissió del bé. Aquests coeficients s’actualitzaran per Llei cada any, i són coeficients màxims, es a dir l’Ajuntament no podrà aprovar un coeficients majors que els publicats.
Entre les novetats respecte l’anterior regulació de l’impost, esta la no tributació de les transmissions amb minusvàlua, es a dir que la diferencia entre el valor d’adquisició del bé i el valor de la transmissió resulti negativa. I un altra de les novetats es que les transmissions inferiors a un any d’antiguitat ara si tributen a efectes d’aquest impost.
Un cop calculada la base imposable se li aplica el coeficient de gravamen, aquest no ha canviat i la llei determina que pot arribar al 30%. En l’actualitat l’Ajuntament en els darrers anys ha anat aplicant el 30% de coeficient de gravamen per determinar la quota integra de l’impost.
L’Ajuntament haurà d’aprovar la nova ordenança fiscal adaptant la normativa i la regulació de la nova fórmula de càlcul de l’impost en un període no superior a 6 mesos a partir de l’entrada en vigor del RDL 26/2021. Es a dir, haurà d’aprovar la nova ordenança abans del 10 de maig del 2022.
Per tant, i enllaçant amb la qüestió que es planteja, dins dels límits normatius, l’aplicació dels diferents coeficients a aplicar en aquest impost dependrà de l’aprovació de la nova Ordenança Fiscal en la que ja s’està treballant en la seva redacció a l’espera del nou model que proposi l’Organisme de Gestió Tributària. Malgrat tot, tècnicament s’aconsella mantenir enguany els coeficients d’actualització que han estat publicats arrel dels estudis que s’han fet i davant la incertesa de l’impacte negatiu en la recaptació que pot produir l’aplicació d’aquest coeficients en el nou càlcul de l’impost durant l’exercici 2022. No obstant l’Òrgan competent decidirà el més convenient per aquesta Corporació.
Obres rehabilitació carrers
Josep Antoni Valilla
pregunta pel calendari de les obres dels carrers previstes per aquest any i
quines hi ha previstes pel 2022. Toni Subirà explica que ja està licitat les
obres de carrer Sant Cristòfol, Aurora i Girona. La previsió és que passat reis
s’iniciaran aquestes obres.
Pla de l’Os